SELAMAT DATANG....WELCOME....

Selamat menyelami cernaan minda tepat dari Sumber:Minda Hamba Sendiri

Tuesday 23 August 2011

Genap 500 tahun MELAKA terjajah.


Sumber:Minda Hamba Sendiri mengulas tentang satu tarikh yang menjadi titik tolak PENJAJAHAN di Tanah Melayu iaitu pada 15 OGOS 1957,Melaka jatuh di tawan Portugis

Dengan kekuatan 2 buah kapal perang dan ratusan soldadu Portugis boleh mengalahkan Empayar Melayu Melaka yang cukup hebat dan berpengaruh.Mempunyai puluhan tanah jajahan dan ribuan tentera2.

Penjajahan yg berkisar pada 3 G..GLORY GOSPEL GOLD amat berjaya dan "dipass battonkan 'pada bangsa penjajah lain Belanda Inggeris Jepun hinggakan penjajahan itu berterusan hingga tamat pada 31 OGOS 1957.

Sebagai insan Melayu,kita haruslah mengambil ikhtibar dari peristiwa tersebut.Perebutan kuasa antara Melayu hingga tergadai tanah air.

Pada tahun-tahun 40-an dahulu, lama sebelum negara mencapai kemerdekaan, ada segelintir guru-guru Melayu yang setiap 15 Ogos akan memakai baju kemeja hitam dan bertali leher merah ketika mengajar di sekolah.

Hitam sebagai tanda berkabung sementara merah bermakna kesanggupan berjuang.

Mereka yang menjadi penyokong Kesatuan Melayu Muda (KMM) ini berpakat memakai baju itu sebagai mengenang kejatuhan kota Melaka di tangan Portugis yang berlaku pada 15 Ogos 1511.

Hohohoho.ambil ikhtibar.....teruskan KEMERDEKAAN......

No comments: