SELAMAT DATANG....WELCOME....

Selamat menyelami cernaan minda tepat dari Sumber:Minda Hamba Sendiri

Monday 12 September 2011

Pernah dijajah atau tak pernah dijajah ? antara terminologi dan realiti.

Sumber:Minda Hamba Sendiri mengulas tentang isu yang di bawakan oleh sejarawan Dr Zainal Kling yang menyatakan bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah.Meletupnya isu ini disulami oleh pihak yang mahu mengaut political chance.Sejarah perlu difahami dengan teliti..antara terminologi dan realiti...berkait..bersulam..kadang2 tersimpul mati.Tugas kita menghuraikan perlahan-lahan.Insyaallah.


Berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British, kata sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling.

"Fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British). Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," katanya.

Sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

"Dinaungi tidak sama dengan kolonial... Hanya tiga negeri sahaja yang merupakan tanah jajahan iaitu, Singapura, Melaka dan Pulau Pinang.

"(Negeri-negeri) yang lain adalah dinaungi (atau) dilindungi... Sejak mula Tanah Melayu bukan tanah jajahan atau koloni. Ini fakta sejarah dan perspektif sejarah (itu) perlu diubah.
Terma penjajahan digunakan adalah merujuk kepada "kesan pentadbiran British itu merupakan satu bentuk penjajahan".


Seperti Amerika sebelum kemerdekaannya juga adalah naungan @ koloni British .Konsep koloni yang mengamalkan cara " kamu boleh perintah negara kamu,tapi kami akan awasi dan semua hasil masyul milik kami " .

Perbezaan KOLONI dan PENJAJAHAN.
Colonization (koloni) vs Invasion (Penjajahan). Invasion (Penjajahan) lebih kepada membuang pemerintahan yang sedia ada dan kemudian wilayah/negara yang dijajah itu menjadi wilayah baru negara yang menjajah. Colonization (koloni) lebih kepada pengembangan kekuasaan sebuah negara atas wilayah dan manusia di luar batas negaranya, seringkali untuk mencari dominasi ekonomi dari sumber daya, tenaga kerja, dan pasar wilayah tersebut dan mereka tidak membuang pemerintahan sedia ada.

Apabila British datang ke  Tanah Melayu
,ia tidak membuang institusi beraja @ sultan malah mengekalkannya.Ini berbeza apabila British menjajah India,yang kedatangan mereka memusnahkan hampir keseluruhan institusi Maharaja / Raja India.

 Namun ia hanya berbeza secara TEKNIKAL sahaja...


Colonization (koloni) vs Occupation (Penjajahan) hanya beza dari segi teknikaliti sahaja, tapi perkaranya tetap sama. Walaupun pemerintahan kesultanan tidak dibuang oleh British, tetapi sumber2 ekonomi, sumber asli, tenaga manusia dikuasai dan ditentukan oleh British, maka kita masih dijajah sebab kita sendiri tidak mampu mengawal sendiri hak kita iaitu sumber hasil bumi dan lain2.

Sebab tulah 1957 kita merdeka sepenuhnya..iaitu bermula 31 Ogos 1957, kita boleh lantik PM kita dan kabinet/MP kita sendiri dan mengurus hak kita oleh org kita sendiri.


Petikan kata Tun Dr Mahathir.

‎"Kita secara teknikal tidak pernah terjajah. Apa yang kita lakukan adalah sultan-sultan memutuskan untuk menjemput British datang ke mari dan menasihatkan mereka mengenai cara mentadbir negeri. Dalam kata itu, kita tidak dijajah.

"Seperti di Pulau Pinang, kita dibayar supaya memberikan mereka stesen untuk berdagang... Tetapi hakikatnya, apabila British berada di sini, mereka beroperasi seolah-olah kita dijajah.

"Dalam kata lain, British tidak memberi nasihat, tetapi memberi arahan,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Universiti Perdana di Serdang hari ini. - Tun.


Hohohohohoho...........

Semoga ini boleh memberi sedikit sebanyak jawapan yang ditimbulkan.Antara antara terminologi dan realiti.Jika penyampaiannya longgar..ia boleh dimanupulasi.

No comments: